Cerebra yabancı bir müşterisinin mali işler süreçlerini yürüttü ve ardından kurum içinde yapılandırdı
OLAY
Dünyanın önde gelen yol işletmeciliği yapan şirketlerinden Fransız asıllı bir şirket, 2012 yılında Türkiye’nin önde gelen tünellerinden birinin işletme ve bakım işlerini yürütmek amacıyla Türkiye’de bir şirket (“Şirket”) kurdu. Şirket’in operasyonlarına ilişkin yaşanan zorluklar şunlardı:
- Muhasebe, bordrolama, vergi uyum ve raporlama süreçlerini yürütecek bağımsız bir hizmet sağlayıcıya ihtiyaçları vardı. Hangi firma, bu süreçleri ne şekilde yürütecekti?
- 2018 yılında Şirket, büyüyen işlem hacminden dolayı bu süreçleri kendi içine almaya karar verdi, ancak Şirket’in o dönemdeki Genel Müdür’ünün nasıl bir yapı kurması gerektiği ve işe alacağı kişilerin hangi görevleri yerine getireceği hakkında yönlendirmeye ihtiyacı vardı. Örneğin UFRS raporlama kim tarafından yapılacaktı, vergi/SGK beyannamelerini kim hazırlayacaktı?
- İşe alınan kişilerin işlerini doğru yaptığına Genel Müdür nasıl emin olacaktı?
- Şirket kendi içinde hangi muhasebe yazılımını kullanacaktı? İşe alacağı kişiler bu programı kullanabilecek miydi?
- Şirket’in muhasebe ve raporlama süreçlerinin şirket içine alınmasının ardından istihdam edilen Mali İşler Müdürleri ve muhasebe elemanlarının bazıları işe başladıktan bir süre sonra ayrıldılar. Bu kişilerin yapmakta olduğu işleri yeni kişiler işe alınana kadar kim yapacaktı?
ÇÖZÜMÜMÜZ
Cerebra ilk olarak Şirket’in Genel Müdürü ile Şirket kurulur kurulmaz tanıştı ve yapılan toplantı sonucu ihtiyaçlar belirlendi. Cerebra ihtiyaçlar doğrultusunda çözüm önerilerini sundu:
Şirket’in tüm muhasebe, bordrolama ve raporlama süreçleri Cerebra ekibi tarafından yürütülecekti.
Cerebra bu kapsamda Şirket’e;
- Cerebra çatısı altında muhasebe, satış faturalarının düzenlenmesi, raporlama, bordrolama, vergi uyum, ödeme yönetimi ve banka/avukat/YMM gibi üçüncü taraflarla olan mali işleri ilgilendiren işleri yürütmeye yönelik hizmetler vermeyi,
- Bu hizmetleri sunmak için, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir (SMMM) bir müdür, Raporlama ve Danışmanlık Müdürü ve onlara destek olacak şef ve asistanlardan oluşan altı kişilik bir ekip kurmayı,
- UFRS raporlama yapmayı,
- Şirketin tüm muhasebe kayıtlarını, Cerebra’nın kullanmakta olduğu Logo’da tutmayı önerdi.
Şirket yönetimi ile yapılan görüşmelerde Cerebra tarafından sunulan bu öneriler detaylı bir şekilde değerlendirildi. Cerebra ekibi, kısa bir süre içerisinde, sürece konu olan Şirket’in işlem hacmine ilişkin Şirket yönetiminden veriler aldı ve yapılan analiz sonucunda hazırlanan teklif Şirket yönetimine sunuldu. Şirket yönetiminin sunulan teklifi kabul etmesinden sonra yukarıdaki öneriler hayata geçirildi.
Cerebra yukarıda belirtilen hizmetleri 2012-2018 yılları arasında yürüttü. Cerebra 2018 yılında Şirket’in bu süreçleri kurum içi yürütmeye karar vermesinin ardından, bir iş planı yaparak işleri Şirket içerisinde yapılacak işler ve Cerebra tarafından yapılacak işler olarak ikiye ayırarak aşağıdaki şekilde öneriler getirdi:
- Muhasebe kayıtları ve kapanış işlemlerinin, Şirket’in işe alacağı muhasebe sorumlusu tarafından tutulması, Cerebra’nın bu işleri kontrol etmesi,
- Vergi beyannamelerinin Cerebra tarafından hazırlanıp beyan edilmesi,
- Satış faturalarının kesimi, ödeme, nakit akışı, borç/alacak takibinin Şirket’in muhasebe sorumlusu tarafından yapılması,
- Bordroların şirketin işe alacağı insan kaynakları sorumlusu tarafından hazırlanıp, Cerebra tarafından kontrol edilmesi,
- SGK bildirimlerinin şirketin işe alacağı insan kaynakları sorumlusu tarafından hazırlanıp, Cerebra tarafından kontrol edilmesi,
- Aylık UFRS yönetim raporlamasının Cerebra tarafından hazırlanması.
- Yıllık faaliyet ve bağlılık raporlarının Cerebra tarafından hazırlanması,
- Şirket bütçesi hazırlanmasına Cerebra’nın destek olması,
- Yıllık UFRS mali tabloların bağımsız denetimi sürecinde Cerebra’nın destek olması.
İş planının yapılmasının ardından Şirket’in Genel Müdürü bu işleri yapabilecek personel arayışına girdi ve başvuru yapan kişilerin özgeçmişlerini Cerebra ile paylaşarak bu kişilerin pozisyonlara uygunluğu hakkında görüşünü aldı. Sonrasında da Cerebra’nın ortaklarından biri bu kişilerle görüşerek Şirket Genel Müdürü’ne kararını bildirdi ve işe alım konusunda Genel Müdür’ün doğru kişiyi seçmesi konusunda destek oldu.
Şirketin kendi içinde kullanacağı yazılım olarak Cerebra’nın da kullandığı Logo önerildi. Cerebra’nın da çalışmakta olduğu servis sağlayıcı Şirket’e yazılımın kurulumu, gerekli eğitimlerin verilmesi ve kayıtların Cerebra’nın sahibi olduğu Logo yazılımından kendi yazılımına transfer edilmesi konusunda destek oldu.
Şirket’in öncelikle işe aldığı muhasebe sorumlusu ve sonradan bu işlerin başına getirdiği Mali İşler Müdürleri birkaç kez değişti. Şirket ayrılan kişilerin yerine birini bulana kadar Cerebra yapılan işleri devralarak Şirket’e bu işlerin sorunsuz olarak yerine getirilmesi konusunda destek oldu.
Cerebra halen Şirket’e, Şirket’in muhasebe sorumlusu tarafından tutulan kayıtların, kapanış işlemlerinin ve hazırlanan beyannamelerin kontrol edilmesi, enflasyon düzeltmesi kayıtlarının hazırlanması, gerektiğinde ekibe destek verilmesi gibi konularda hizmet vermeye devam etmektedir.
ETKİMİZ
Cerebra’nın sunduğu çözümler, Şirket’in kuruluş aşamasında karşılaşacağı aşağıdaki maliyetlerden kaçınmasını sağlamıştır:
- Ekip kurma maliyeti,
- Elemanların bordro maliyeti,
- Yeni muhasebe yazılımı alım/kurulum maliyeti.
Cerebra ayrıca kuruluştan bugüne kadar aşağıdaki faydaları sağladı:
- Cerebra çözüm önerileri sayesinde Genel Müdür’ün muhasebe, bordrolama, vergi uyum ve raporlama süreçlerinin doğru yönetildiğinden emin olmasını ve Şirket’i çıkan sonuçlar doğrultusunda doğru yönetmesini sağladı.
- Tarafsız ve yetkin bir şirket olarak güvenecekleri bir iş ortağı ile çalışmalarını sağladı.
Cerebra, mali işler sürecinin kurum içinde yürütülmeye karar verilmesinin ardından aşağıdaki faydaları sağladı:
- Önerileriyle sürecin doğru yönetilmesini sağladı.
- İşe alımda doğru kişilerin seçilmesini sağlayarak Genel Müdür’e destek oldu.
- Yapılan işleri kontrol ederek Genel Müdür’ün işlerin doğru yapılıp yapılmadığına yönelik endişesini gidermiş oldu.
- UFRS raporlama konusundaki yetkinliğiyle raporların doğru ve zamanlı hazırlanmasını ve karar mekanizmalarında kullanılmasını sağladı.
- Ekibindeki SMMM ve bağımsız denetim kökenli raporlama ve danışmanlık ekibi sayesinde Şirket’in Vergi Usul Kanunu/SGK Tebliğleri/UFRS’deki gelişmeler hakkında bilgilendirerek güncel kalmasını sağladı.
- Şirket’in içinde kullanacağı kendine ait yazılım olarak Cerebra tarafından da kullanılan Logo’yu kullanmasını sağlayarak geçişin sorunsuz olarak yapılmasını sağladı.
- Şirketten ayrılan çalışanların yerine yenileri istihdam edilene kadar, yapılan işleri devralarak işlerin sorunsuz bir şekilde devam etmesini sağladı.
- Cerebra’nın Şirket’in kuruluşundan itibaren oluşturduğu bilgi birikimiyle Şirket’e yeni katılan kişileri eğitip doğru yönlendirmesi büyük fayda sağladı.
Tüm bunların sonucu olarak, Şirket yönetimi Cerebra’yı zor zamanlarında danışabileceği, destek alabileceği ve her zaman arkasında duran güvenilir bir iş ortağı olarak görmektedir.