Dünyaya Açılın, Global Düşünün!
Seda BayraktarBugünün küresel olarak birbirine bağlı iş dünyasında uluslararası pazarlara genişlemek artık eskisinden çok daha kolay. Doğru bir planlama ile, işletmeniz uluslararası alanda ulaşmak istediği başarıyı kazanabilir.
Sadece iç pazara odaklanmak; ekonominin kötüye gitmesi, politik nedenler ve/veya çevresel koşullar nedeniyle daha fazla riske maruz kalmanıza sebep olabilir.
Çok uluslu şirketlerde olduğu gibi, Türk firmaların yurtdışı yatırımları son 15 yılda on kat arttı ve bu yatırımların çoğu üretim, turizm, inşaat, enerji, gıda ve perakende sektörlerine yapıldı.
Günümüzün küresel ekonomisinde, büyük ya da küçük bütün şirketler işlerini genişletiyor ve dış pazarlarda yeni operasyonlara başlıyor. Böylece, pazarlarını büyütüp çeşitlendirecek yeni fırsatlar dahil olmak üzere çeşitli avantajlar elde ediyorlar.
Yurtdışında yatırım yapma karar aşamasındaysanız, dış pazarlara açılmanın şu faydalarını göz önünde bulundurabilirsiniz:
- Şirketiniz, dünyanın bazı bölgelerinde olmayan ürün veya hizmetleri sunabilir. Operasyonunuzu yeni pazarlara yayarak, olası bir rekabet tehdidiyle karşılaşmadan, istekli bir müşteri bazı oluşturabilirsiniz. Yatırım yaptığınız ülke, yeni yatırımcılar ekonomiyi zenginleştirip yeni istihdam fırsatları sunacağı için, yeni bir şirket operasyonu kurma konusunda birtakım teşvikler sunabilir.
- Yeni bir ülke, kendi ülkenizden daha avantajlı ekonomik koşullar sunabilir. Ülkenizdeki ekonomik gerilemelerle politik ya da çevresel faktörler iç pazarı etkilediğinde bu olumsuz faktörlerin yer almadığı yeni bir pazara açılmak daha karlı alternatifler sunabilir. Yeni bir ülke, vergilerin ve işçilik maliyetinin daha düşük ve çevresel zorlukların daha az olması gibi avantajlara sahip, daha “iş dostu” bir ekonomik ortam sunabilir.
- Yurtdışına açılma, işinize olan talebi ve dünya çapındaki marka bilinirliğinizi artırır. Ayrıca sizi sektörünüzde daha büyük bir oyuncu olarak görebilecekleri için, müşterilerinizin ve iç pazardaki potansiyel iş ortaklarınızın saygısını kazanabilirsiniz.
- Doymuş bir pazarda faaliyet gösteren ya da pazar daralması yaşayan şirketler, ürünlerinin insanlara yeni ve farklı geleceği başka ülkelerde yeni pazarlar yaratabilirler.
Tüm yeni girişimler gibi, yurtdışına açılma süreci de zaman alır ve dikkatli bir şekilde planlanması gerekir. Sürecin planlanmasında kültürel farklılıklara özellikle dikkat edilmelidir.
Şirketiniz yeni pazarlar keşfetmeye hazırsa, o ülkedeki uzmanlardan profesyonel danışmanlık almalısınız. Uluslararası genişleme uzmanları, bugünün küresel ekonomisinde potansiyelinizi tam olarak ortaya koyabilmeniz için neler yapılması gerektiğini bilirler.
Başka bir ülkenin pazarına girdiğinizde, bilmediğiniz vergi yönetmelikleri ve iş yasalarından ticaret lisanslarına ya da şirketinizin yeni mekanına kadar, çok fazla şeyi idare etmeniz gerekir. Dahası, ister bir ülkeye, birden fazla sayıda ülkeye açılın, bütün yerel yasalara uymanız gerekir, yoksa ciddi cezalar alabilirsiniz ya da itibarınız zedelenebilir.
Dünyanın dört bir yanındaki uzmanlar yetkili danışmanlık hizmeti ve operasyonal destek sunabilir, sizi yeni pazarlarınızda hızlı ve uyumlu bir şekilde çalışmaya hazırlayabilirler. Çokuluslu şirketlerin yurtdışına açılırken karşılaştıkları gerçek dünyadaki zorluklara karşı, yenilikçi düşünceleriyle rakipsiz bilgi birikimlerini bir araya getirebilirler. Yalnızca yasal yükümlülüklerinizle ilgili değil, aynı zamanda en iyi yerel uygulamalar, özel avantaj paketleri ve diğer alanlarda da faydalı bilgiler ve tavsiyeler sunabilirler.
Bu tür danışmanlarının her bölgeye uzanan uzmanlıkları; vergi yapılandırması, transfer fiyatlandırması, çalışan sözleşmeleri ve el kitapları, birleşme ve satın alma işlemleri, küresel hareketlilik yönetimi, veri koruma ve daha fazlası dahil olmak üzere uluslararası genişleme alanlarını kapsar.
Bu uzmanlar, kuruluştan itibaren yeni pazarınızla uyumlu kalmanızı sağlarlar. Bütün ülkelerin yasalarını izlerler, bu yüzden siz buna mecbur kalmazsınız. Yasalarda herhangi bir değişiklik meydana gelirse, faaliyetlerinize ve faaliyet gösterdiğiniz ülkelere göre, bu konularda harekete geçmeniz gerekip gerekmediğini size bildirirler
Dünyanın dört bir yanına dağılmış bu uzmanlar size, kuruluş, faaliyete geçebilmeniz için gerekli lisans ve izinlerin alınması, muhasebe ve bordro hizmetleri gibi konularda operasyonel destek de sağlayabilir. Size seçenekler sunabilir ve ardından bunları gerçekleştirebilirler. Ayrıca size daha fazla kontrol ve iç rahatlığı sağlayarak global risklerinizi azaltmanıza yardımcı olabilirler.
Süreç şu şekilde ilerler: Bu uzmanlar önce mevcut ve planlanmış uluslararası faaliyetlerinizi inceler, size seçeneklerinizi açıklayarak önerilerde bulunur. Siz bir eylem planına karar verdikten sonra ise, tüzel kişiliğinizin kurulmasından vergi yapınızın optimize edilmesine ve yerel maaş bordrolama yapısının oluşturulmasına kadar, şirketinizi para cezalarına ve itibar kayıplarına karşı korumak ve yeni pazarınızın fırsatlarından bir an önce yararlanmanızı sağlamak için, her adımda yanınızda olurlar.
Bu uzman servis sağlayıcılardan birisiyle çalışmaya başladığınızda, şirketinize ayrıca muhasebeci ve avukat almanıza ya da durmadan tedarikçilerinizi izlemenize gerek kalmaz. Bu uzmanlar, şirketinizi hemen hemen bütün ülkelerin iş hukuku, vergi ve diğer zorunluluklarıyla uyumlu tutmak için nelerin yapılması gerektiğini bilirler.
Size iyi bir haberimiz var, Cerebra, güvenilir bir muhasebe ve profesyonel şirketler ağı olan Vistra Alliance’a üye oldu. Böylece dünyanın hemen hemen her yerinde çalışabilirsiniz. Vistra ile birlikte, fırsatları en iyi şekilde değerlendirebilmeniz için ihtiyaç duyduğunuz ağ, teknoloji ve süreçleri sizlere sunabiliriz.