Etkili Bir CFO Olmanın Anahtarı: Kurumsal Performans Yönetimi
Seda BayraktarÇağdaş finans fonksiyonunu bulunduğu kuruma danışmanlık yapan ayrı bir şirket olarak görürsek, CFO’lar bu danışmanlık şirketinin CEO’su gibi davranmalıdır. Bu nedenle, CFO’lar sadece finans fonksiyonunun operasyonlarını gerçekleştirmekle kalmaz, aynı zamanda bu operasyonların satış, pazarlama, insan kaynakları ve teknolojisini de yönetirler.
Sharman’a göre (Strategic Finance, Nisan 2016), CFO’ların yönetmesi gereken faaliyetler aşağıdaki gibidir:
- Tüm karar vericileri birleştiren “gerçeğin tek versiyonunu” oluşturmak için planlama ve raporlamayı entegre ederek örgütsel uyumu arttırmak,
- Organizasyon değerini artırmak için bilinçli karar vermeyi kolaylaştırmak ve
- Kurumsal büyüme ve istikrarı sağlamak için değişimin sebep olduğu etkiyi yönetmek.
Güçlü bir kurumsal performans yönetimi (KPY) sistemi oluşturmak, CFO’ların tüm danışmanlık faaliyetlerini gerçekleştirebilmesi için son derece önemlidir. Bu sistem çalışmaların sonuçlarının iletilmesini sağlayan bir pazarlama platformudur. KPY, finans operasyonlarından elde edilen verileri kullandığından CFO’ların şirkete ilişkin bilgisinin ortaya konmasında yararlı bir araçtır ve şirketin tamamının sürekli bir gözlemde olduğu algısını yaymayı sağlar. Finans fonksiyonunun verileri analiz etme kapasitesi ve kabiliyeti teknoloji ve insan sermayesi yoluyladır ve CFO’lar KPY kalitesini artırmak için bu girdileri operasyonlara sağlama ihtiyacını arttırmaktan sorumludur.
Etkin bir KPY’nin inşası, bir CFO’nun organizasyonda etkili bir lider olması için en güçlü fırsattır, çünkü böylece CFO şirkette neler olduğunu, şirketin planlara göre nerede durduğunu, mevcut varsayımlar veya farklı varsayımlarla sonuçta ne olacağını etkin bir şekilde sunma imkânı bulacaktır. Bu soruların cevapları, CFO’ların rolünün kurumun vizyonu ve stratejisinin geliştirilmesi, yürütülmesi ve izlenmesinin bir parçası olarak zenginleştirilmesine yardımcı olur.
İyi yapılandırılmış bir KPY, CFO’ların lider olarak mevcut yeteneklerini arttırarak yansıtmasını sağlar. Şirketlerin kuruluştaki her bir varlığın (ürünler, müşteriler, kanallar, çalışanlar gibi) net kâra nasıl katkıda bulunduğunu anlamaları çok önemlidir. Temel performans göstergeleri bu katkıları ve bunların etkinliğini ölçmenin objektif bir yoludur.
Bu göstergeler net kârın belirleyicileri hakkında göreceli olarak daha iyi bilgiye sahip olmalarından dolayı CFO’ların doğal liderliğinde belirlenmelidir. İyi kurulmuş bir KPY, CFO’ların lider olarak yeteneklerinin güçlenmesine yardımcı olur.
Bunlara ek olarak, beklenen ve beklenmedik değişikliklere zamanında tepki vermek için, tahmin, senaryo analizi, makine öğrenmesi gibi modern teknikler kullanılmalı ve bu faaliyetler, liderliğin stratejik kararlar verebilme becerisine katkıda bulunacak yüksek kaliteli veriler ve analizler tarafından desteklenen sağlam bir stratejik planlama ve raporlama sürecinin birer parçası olmalıdır.
CFO’ların profili değiştikçe, teknoloji ve KPY sistemlerine bağımlık kaçınılmaz hale gelecektir. KPY, teknoloji ve verileri yaygın olarak kullanmalı, CFO’lar bu teknolojilerden haberdar olmalı ve BPM sistemlerinde kullanılacak verilerin kalitesini doğrulamalıdır. Bunu yaparak, şirketin genel başarısının anahtarı olduklarını gösterecekleri güçlü bir araca sahip olabilirler.