İş Süreçleriniz ve Kontrollerinize İlişkin Aşağıdakilerden Hangisi İçinde Bulunduğunuz Durumu Yansıtıyor?

Süreç ve Dijitalleşme

  • Süreçlerinizde dijitalleşme seviyesi düşük.
  • İş süreçleriniz tutarsız; kritik süreçler ve kontroller kişiye bağımlı yürütülüyor.
  • Süreçlerdeki görevler birbirinden uygun bir şekilde ayrılmamış, kişi veya kişiler üzerinde birbiriyle çelişen çok fazla görev var.

Yönetim Raporlaması & Karar Verme

  • Yönetici raporlarını geç alıyorsunuz, alınan raporlarda sıklıkla hatalar oluyor ve raporlardaki verinin yetersiz veya kalitesiz olduğunu düşünüyorsunuz.
  • Mali veriler şeffaf ve anlaşılabilir değil.
  • Excel ile yapılan analiz ve rapor süreci yavaş ve hatalar içeriyor, raporlar üzerinde yönetici kontrolleri yapılamıyor ve bu raporlar etkili bir şekilde karar verme mekanizmalarında kullanılamıyor.

Mevcut Kontrollerinizin Durumu

  • Kurumunuzdaki kontroller ağırlıklı olarak ”önleyici” değil, “tespit edici” nitelikte olduklarından, hata ve suistimaller önlenemiyor ve zarara neden oluyor.
  • Mevcudiyetine güvendiğiniz süreç ve kontrolün aslında işlevlerini yerine getirmediğine ya da hiç var olmadığına; kontrollerin ise risklerin sadece bir kısmına dair güvence verdiğini gördünüz.
  • Kontrollerin uygulanması yönetim tarafından teşvik edilmiyor.
  • İç kontrol sisteminiz yapılandırılmış durumda, ancak tasarlandığı gibi çalışmadığına dair şüpheleriniz var.

ERP

  • Kullandığınız ERP sistemi iş süreçlerinize uygun bir şekilde tasarlanmadığı için kurum genelinde etkin bir şekilde kullanılamıyor.
  • Kullandığınız ERP sisteminde otomatik kontrollerin yetersiz olduğunu düşünüyorsunuz.
  • ERP sisteminizdeki alanlara yalnızca geçerli ve doğru verilerin girilmesinden emin olmak istiyorsunuz.  
  • ERP sisteminde erişim hakları tanımlanmamış durumda veya eksikler var.
  • ERP sistemine geçiş yapmayı hedefliyorsunuz, ERP kurulumu öncesi süreçlerinizi bu yapıya hazırlamak ve geçiş sürecinde hedeflenen yapının sisteme doğru yansıtıldığından emin olmak istiyorsunuz.

Risk ve Kontrol

  • Kurumunuzda “güven-kontrol” dengesinde güven daha ağır basıyor, işlerin önemli bir kısmı güvene dayalı yürütülüyor.
  • Kurumun riskleri etkin bir şekilde belirlenmiyor ve değerlendirilmiyor, bu nedenle de risklerle kontroller arasında bağ kurulamıyor ve risklerin etkileri yönetilemiyor.
  • Kurumunuzda onay mekanizmaları yetersiz, işlemler genellikle güvene dayalı olarak ve onaysız gerçekleştiriliyor.

Kurum Yönetimi ve Departmanlar

  • Yönetimin yaptıkları işlerle ilgili olarak daha fazla hesap verebilir konumda tutmak istiyorsunuz.
  • Departmanlar arasındaki silolaşma, hatalara ve süreçlerde sorunlara neden oluyor.

Etik ve Uyum

  • Yasal veya etik olmayan davranışlarla karşılaşıyorsunuz, kurum içinde etik ve uyum kültürünün istenen seviyede olmadığını düşünüyorsunuz,
  • Sıklıkla çalışan suistimalleri gerçekleşiyor (varlıkların çalınması, yolsuzluk, mali tablo hileleri).

Fiziksel Kontroller

  • Varlıklara ilişkin (stoklar, sabit kıymet gibi) fiziksel kontroller yetersiz, sayım yapılmıyor ve muhasebe kayıtları ile mutabakatı sağlanmıyor.

BT kontrolleri

  • Çok sayıda BT ürününe sahipsiniz ve bu ürünler arasındaki veri akışının sağlıklı olmadığını düşünüyorsunuz.
  • BT risk envanterinizin gözden geçirilmesini istiyor ya da bağımsız bir kuruluş tarafından BT risklerinizin envanterinin çıkarılmasını ve değerlendirilmesini istiyorsunuz.
  • Kullanıcı yetki ve erişimlerinin görevler ayrılığı prensibine uygun yönetildiğinden ve kritik yetkilere erişimin kısıtlandığından emin olmak istiyorsunuz.
  • SPK Bilgi Sistemleri Yönetimi Tebliği kapsamında uyum hizmeti almak istiyorsunuz.
PAYLAŞ